Samenvatting en conclusie
Deze 8-maandsrapportage bestaat uit twee componenten: de prognose van de impact van corona, en de prognose van de reguliere begrotingsuitvoering. De twee belangrijkste conclusies van deze 8- maandsrapportage zijn:
- Op de reguliere begrotingsuitvoering wordt een resultaat verwacht van € 5,5 mln. voordelig;
- De coronabuffer is naar huidige inzichten van voldoende omvang om de verwachte coronaeffecten op te vangen.
Actualisatie corona-effecten
In het voorjaar heeft een financiële impactanalyse plaatsgevonden voor corona-effecten in 2021 (RIS
308972 ). Deze analyse is geactualiseerd. De uitkomsten van de bijstelling van de financiële impactanalyse naar de meest recente inzichten worden toegelicht in de volgende 5 stappen:
- Allereerst de reserve buffer impact coronacrisis. De beschikbare dekking voor 2021 stijgt van € 22 mln. naar € 28,6 mln.
- In de meicirculaire heeft Den Haag een extra toekenning gekregen van € 0,9 mln. voor de meerkosten van afvalverwerking in 2020. Omdat de tekorten voor afval in 2020 al eerder verwerkt waren zijn deze extra middelen toegevoegd aan de coronabuffer.
- Daarnaast verwacht Den Haag voor het jaar 2020 nog aanvullende inkomstencompensatie vanuit het Rijk voor een bedrag van € 5,6 mln. voor onder andere toeristenbelasting, parkeerbelasting, en leges.
- Dan de actualisatie van extra lasten en afname van inkomsten als gevolg van corona voor 2021. Deze zijn ten opzichte van de 4-maandsrapportage gewijzigd door raming van zogenaamde PM-posten (met name afvalstoffenheffing en verkiezingen), enkele nieuw geïdentificeerde risico’s en een mix van gestegen en gedaalde lasten bij al bekende kostenposten. Dit geeft het volgende beeld:
4-maandsrapportage | 8-maandsrapportage | |
Lasten | € 105 mln. | € 98 mln. |
Dekking | € 91 mln. | € 71 mln. |
Resultaat | € -14 mln. | € -27 mln. |
In de rapportage wordt bij de betreffende programma’s een nadere toelichting gegeven op de effecten. Overigens zijn enkele kostenposten in de analyse nog niet gekwantificeerd. De analyse blijft hiermee een momentopname.
Enige omvangrijke neutrale posten (deze beïnvloeden het resultaat niet) zijn in de actuele begroting voor 2021 verwerkt en zijn niet inzichtelijk gemaakt als onderdeel van de impactanalyse. Deze worden daarom afzonderlijk toegelicht:
- De lasten en kostendekkende vergoedingen met betrekking tot het testen, traceren en vaccineren door de GGD en de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling voor ondernemers (TOZO) zijn in de actuele begroting voor € 143 mln. (€ 65 mln. GGD en € 78 mln. TOZO) verwerkt. Tegenover de lasten staat een evengrote vergoeding.
- Een bedrag van € 30,5 mln. van dekking die het Rijk beschikbaar heeft gesteld met circulaires en TOZO-middelen voor Armoede, inkomen en werk wordt in de actuele begroting aan de desbetreffende reserve toegekend. De middelen zijn beschikbaar om de nasleep van de coronacrisis in de periode t/m 2024 op te vangen.
- Vervolgens wordt de beschikbare dekking afgezet tegen het verwachte resultaat.
De buffer impact coronacrisis (€ 28,6 mln.) is van voldoende omvang om het nadelige resultaat (-27 mln.) op te vangen. Per saldo resulteert dan naar verwachting een klein bedrag van circa € 1,6 mln. in de reserve buffer impact coronacrisis.
- Toekenning uit de reserve buffer impact coronacrisis na realisatie.
De coronamaatregelen zijn in Nederland binnen veel sectoren al (deels) afgebouwd en soms weer aangescherpt. Dat maakt het schatten van de financiële impact ingewikkelder. Dit zagen we ook terug in de resultaten in de jaarrekening 2020. Daarom worden, afwijkend ten opzichte van vorig jaar, de coronaeffecten ten laste van de buffer impact coronacrisis niet vooraf met de programma’s verrekend. Dit jaar wordt de toekenning vastgesteld bij de resultaatsbestemming 2021. In hoeverre toekenning plaatsvindt wordt bepaald met de spelregels. De spelregels voor toekenning uit de reserve buffer impact coronacrisis in 2021 zijn als volgt: (1) het betreffende nadeel moet zijn opgetreden, (2) het beleidsprogramma moet een negatief resultaat behaald hebben en (3) het programma kent een negatieve programmareserve.
- Prognose tekort corona-effecten: - 19,6 mln.
Bij de actualisatie van de begroting voor het jaar 2021 is een bedrag van € 7,4 mln. uit de buffer impact coronacrisis beschikbaar gesteld aan de voorziening afvalstoffenheffing vanwege de omvang van dit tekort. Conform de hierboven genoemde spelregels worden de overige gelden pas toegekend bij de resultaatsbestemming 2021. Van het genoemde resultaat van € -27 mln. is daarmee 7,4 mln. al in de begroting verwerkt. Het resterende deel van € 19,6 mln. is zichtbaar als tekort in de prognose bij de 8- maands.
Reguliere-effecten
Op de reguliere begrotingsresultaten is een voordelig resultaat geprognotiseerd van € 5,5 mln. Dit betreffen vooral kleinere afwijkingen waarvan de meest relevante afwijkingen en risico’s zijn toegelicht in de rapportage bij het betreffende programma.
Prognose 2021 8-maandsrapportage
De onderstaande tabel geeft een uitsplitsing van de prognose voor 2021 op basis van deze componenten en per beleidsprogramma. Dit geeft het volgende beeld:
(bedragen x € 1.000) | Prognose resultaat | Waarvan saldo | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Lasten | Baten | Saldo | Corona | Regulier | |||||
01 - Gemeenteraad | 250 | V | - | 250 | V | - | 250 | V | ||
02 - College en Bestuur | - | - | - | - | - | |||||
03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie | 2.900 | N | 900 | V | 2.000 | N | 1.779 | N | 221 | N |
04 - Openbare orde en Veiligheid | 50 | V | 550 | N | 500 | N | 550 | N | 50 | V |
05 - Cultuur en Bibliotheek | 300 | N | 250 | N | 550 | N | 548 | N | 2 | N |
06 - Onderwijs | 1.250 | V | 200 | N | 1.050 | V | 425 | V | 625 | V |
07 - Werk en Inkomen | 10.500 | V | 5.800 | N | 4.700 | V | 1.500 | V | 3.200 | V |
08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid | 3.650 | N | 1.100 | N | 4.750 | N | 5.700 | N | 950 | V |
09 - Buitenruimte | 2.050 | N | 250 | V | 1.800 | N | 3.056 | N | 1.256 | V |
10 - Sport | 700 | V | 100 | N | 600 | V | 400 | V | 200 | V |
11 - Economie | 1.100 | N | 200 | N | 1.300 | N | 600 | N | 700 | N |
12 - Mobiliteit | 500 | N | - | 500 | N | 300 | N | 200 | N | |
13 - Stadsontwikkeling en Wonen | 700 | N | 100 | V | 600 | N | 1.045 | N | 445 | V |
14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening | 200 | N | 500 | N | 700 | N | 2.622 | N | 1.922 | V |
15 - Financiën | 250 | V | 2.400 | N | 2.150 | N | 1.969 | N | 181 | N |
Overhead | 5.850 | N | - | 5.850 | N | 3.775 | N | 2.075 | N | |
Totaal | 4.250 | N | 9.850 | N | 14.100 | N | 19.619 | N | 5.519 | V |
Prognose-resultaat afgerond op € 50.000 |
De prognose van de begrotingsuitvoering in 2021 is € 14,1 mln. nadelig en bestaat, zoals toegelicht, uit:
- Een voordelig geprognosticeerd resultaat op reguliere effecten van € 5,5 mln.
- Een nadeel van € 19,6 mln. op basis van de actuele corona-impactanalyse.
Afwijkingen op investeringsprojecten:
Als onderdeel van de 8-maandsprognose is ook onderzocht of er sprake is van grote afwijkingen op investeringsprojecten ten opzichte van de actuele begroting. Er zijn geen grote afwijkingen voorzien op investeringsprojecten. Dit wordt daarom niet nader toegelicht.
Conclusie
Uit deze 8-maandsrapportage blijkt, bij ongewijzigd beleid, dat:
- het prognosticeerde reguliere resultaat € 5,5 mln. voordelig is;
- de reserve buffer impact coronacrisis (€ 28,6 mln.) dekkend is om de effecten van de coronacrisis (totaal € 27 mln.) conform de spelregels op te vangen.
Voor het beperken van de nadelen en risico’s is in beginsel bijsturing via programmasturing mogelijk.