Tabel 2: Realisatie en prognose per programma | ||||||||||||||
08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid | (incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
f | Realisatie t/m | Begroting 2021 | Prognose resultaat | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Participatie zorg en welzijn | 31.485 | 238 | 31.247 | N | 51.415 | 2.500 | 48.915 | N | 1.400 | V | 450 | V | 1.850 | V |
WMO voorzieningen | 94.433 | -500 | 94.933 | N | 166.214 | 22.444 | 143.770 | N | 4.500 | V | 1.000 | N | 3.500 | V |
Beschermd wonen | 28.620 | 1.258 | 27.362 | N | 64.580 | 1.302 | 63.278 | N | 2.250 | V | - | 2.250 | V | |
Maatschappelijke opvang | 23.521 | 1.047 | 22.474 | N | 56.412 | 17.800 | 38.612 | N | 50 | V | - | 50 | V | |
Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams | 29.400 | 385 | 29.015 | N | 47.072 | 1.301 | 45.771 | N | 800 | N | 650 | V | 150 | N |
Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- | 79.016 | 347 | 78.668 | N | 144.318 | 438 | 143.880 | N | 13.950 | N | - | 13.950 | N | |
Kinderbescherming en huiselijk geweld | 26.924 | 20.791 | 6.134 | N | 56.477 | 21.328 | 35.149 | N | 950 | V | - | 950 | V | |
Emancipatie | 653 | 27 | 626 | N | 1.393 | - | 1.393 | N | - | - | - | |||
Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst | 76.255 | 26.686 | 49.569 | N | 112.170 | 102.369 | 9.801 | N | 2.350 | V | 1.000 | N | 1.350 | V |
Vastgoedbeheer | 2.720 | 3.722 | 1.002 | V | 4.438 | 6.982 | 2.544 | V | 400 | N | 200 | N | 600 | N |
Totaal | 393.029 | 54.001 | 339.027 | N | 704.489 | 176.464 | 528.025 | N | 3.650 | N | 1.100 | N | 4.750 | N |
Prognose-resultaat afgerond op € 50.000 |
De prognose van het resultaat op dit programma is € 4,75 mln. nadelig. De majeure afwijkingen en het aandeel hiervan van de corona impactanalyse worden hieronder toegelicht.
Majeure afwijkingen
Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- (€ 13,9 mln. N)
Het verwachte resultaat voor Jeugd in 2021 is € 13,9 mln. nadelig, verdeeld over verschillende activiteiten. Dit wordt vooral veroorzaakt door een verschuiving van lichtere zorg naar zwaardere, meer gespecialiseerde zorg (€ 10 mln.). Daarnaast zijn er nadelen door hogere tarieven (circa € 2 mln.) en hogere kosten voor jeugdwetvervoer (€ 2,5 mln.). De stijging van de kosten voor specialistische jeugdhulp is een landelijke trend waarvoor het Nederlands Jeugdinstituut als mogelijk oorzaken geeft dat de problematiek van jeugdigen zich steeds meer op verschillende gebieden bevindt zoals gameverslaving, sociale druk, social media-gebruik en (complexe) scheidingen. Door de coronamaatregelen nemen de psychische klachten bij jongeren toe, waardoor we een stijging van acute crisissituaties en zwaardere hulptrajecten zien. De landelijke berichtgeving hierover wordt door GGZ-aanbieders in onze regio bevestigd.
Wmo voorzieningen (€ 3,5 mln. V)
Het verwachte resultaat exclusief corona gerelateerde kosten voor de begrotingsactiviteit Wmo voorzieningen is € 2 mln. positief. We zien op voordeel op de lasten van € 3 mln. en een nadeel op de baten van € 1 mln. Het nadeel op de baten is vooral het gevolg van de invoering van het abonnementstarief in 2019 dat toen onvoldoende door het Rijk is gecompenseerd. We zien dat de ingezette verbeterlijnen (RIS305690) voor de Wmo ertoe leiden dat we per saldo een voordeel op de ingekochte Wmo voorzieningen verwachten. Hiermee komt het verwachte positieve resultaat uit op € 3,5 mln.
Corona impactanalyse (€ 5,7 mln. N)
Niet voor alle activiteiten uit de corona impactanalyse is dekking beschikbaar, dit resulteert in een nadeel van € 5,3 mln. dat zich voordoet op de activiteiten Jeugdhulp, Jeugdgezondheidzorg en Wmo.
Voor de activiteit Jeugdhulp is uit onderzoek gebleken dat psychische klachten toenemen bij jongeren vanwege de corona pandemie. Daarnaast zijn jeugdhulptrajecten mogelijk later opgestart vanwege corona maatregelen. Dit brengt meerkosten met zich mee, het verwachte tekort wordt geschat op € 4,0 mln.
Voor de activiteit Wmo bestaat dit uit € 1,1 mln. meer kosten voor AV070 vervoer. Om aan de richtlijnen van het RIVM te voldoen is het volume van het aantal gereden ritten voor dit type vervoer flink gedaald. In lijn met landelijke ontwikkelingen op dit gebied is door de gemeente een compensatieregeling afgesproken die niet volledig dekkend is. Het niet gedekte deel van het tekort is € 0,5 mln. minder geworden ten opzichte van de 4-maands omdat het aantal ritten weer is toegenomen vanwege het verruimen van corona maatregelen.
Voor de activiteit Jeugdgezondheidszorg bestaat het tekort uit € 0,1 mln. meerkosten voor vaccinaties om de extra capaciteit bij de JGZ te organiseren, die benodigd is om een inhaalslag te kunnen maken bij het vaccineren (taak die door het rijksvaccinatieprogramma beperkt is uitgevoerd). Het tekort is € 0,4 mln. minder geworden ten opzichte van de 4-maands omdat er wordt gekozen voor kleinschalige vaccinatielocaties in plaats van grote vaccinatie inhaallocaties. Daarnaast is er nog € 0,1 mln. meerkosten voor de inzet van infectiepreventiemiddelen (o.a. desinfectiemiddelen en extra schoonmaakmiddelen).