Bijplaatsingen
De bedragen voor kostenverhaal bij het dumpen van afval bij ondergrondse restafvalcontainers (spoedeisende bestuursdwang) worden fors hoger. Van € 126 bij de eerste overtreding en € 160 bij de tweede overtreding naar € 200. Het college wil de bedragen verhogen nadat eerst in de commissie Leefomgeving gesproken is over de commissiebrief 'Wendbaar, effectief en data gestuurd werken aan een schone stad' (RIS309531) waar deze en andere maatregelen in staan. Uitgaande van invoering van de hogere bedragen per medio oktober 2021 en uitgaande van het aantal keer dat in 2020 kostenverhaal is opgelegd (3.500 keer), bedragen de meeropbrengsten in 2021 ongeveer € 42.000,-. Op jaarbasis wordt een extra opbrengst geprognosticeerd van € 249.000.
In de genoemde commissiebrief staat voorts dat het college het opruimen van bijplaatsingen op zondag overweegt en dat eind 2021 gestart wordt met een proef met cameratoezicht bij ondergrondse restafvalcontainers met veel bijplaatsingen. Voor het opruimen van bijplaatsingen op zondag is een raming gemaakt. Als bijplaatsingen worden weggehaald bij de hotspotlocaties, bedragen de extra kosten ongeveer € 440.000,- per jaar. Als daarnaast ook de bijplaatsingen worden weggehaald op locaties waarvoor op zaterdagen meldingen zijn gedaan, bedragen de extra kosten ongeveer € 730.000,- per jaar. Het opruimen op zondagen heeft flinke gevolgen voor de bedrijfsvoering van HMS. Invoering vraagt voorbereiding door onder meer het aantrekken van extra personeel. Onderzocht wordt of en zo ja wanneer HMS in 2021 al kan starten met het opruimen van bijplaatsingen op zondag, daarbij wordt tevens duidelijk wat de exacte kosten zijn in 2021 voor het weghalen van de bijplaatsingen. Deze informatie is bij de afronding van deze rapportage nog niet beschikbaar.
De kosten voor de proef met cameratoezicht worden geraamd op € 200.000,-. Deze worden gedekt uit de programmareserve van het programma Buitenruimte.
Prijsstijgingen/langere levertijden
Er verschijnen steeds meer berichtgevingen over prijsstijgingen en tekorten aan bouwstoffen.
De oorzaak van de prijsstijgingen zijn niet hard aantoonbaar, maar lijken te liggen in een combinatie van factoren. De belangrijkste oorzaken die genoemd worden zijn:
▪ De Corona-pandemie heeft ertoe geleid dat de productie is afgenomen. Met het heropenen van de economieën kan het aanbod de gestegen vraag niet bijhouden;
▪ Verstoring in de toevoerlijnen (waaronder de containervaart);
▪ Het handelsdispuut tussen China enerzijds en VS en Europa anderzijds (waardoor China van netto-exporteur nu netto-importeur van staal is geworden).
Onduidelijk is of de huidige extreme prijsstijgingen een incident zijn als gevolg van samenlopende omstandigheden óf dat deze trend zich de komende jaren doorzet. Ook is momenteel niet duidelijk of en zo ja wanneer de prijzen weer zullen dalen en of de prijzen voor een langere tijd zich op dit hoge niveau zullen stabiliseren.
De prijsstijgingen verschillen per bouwmateriaal en kunnen oplopen tot 30% voor o.a. hout, kunststoffen en staal. Door productieafname is er ook een tekort aan het ontstaan van bouwmaterialen, met name bij PP materialen (polypropyleen) en straatbakstenen speelt dit.
Vooral langere levertijden kunnen een negatieve invloed hebben op de projectplanningen.
Levertijden van 6 maanden komen in sommige gevallen al voor.